newsletter_email_prawo_wymogi_prawneDystrybucja newsletterów informacyjnych, wysyłanych za pomocą wciąż ulepszanych komponentów dla CMS, nadal cieszy się dużą popularnością. W porównaniu do innych form reklamy można z niego korzystać przy niewielkich nakładach finansowych.  Przy dobrze zbudowanej liście mailingowej zyskujemy możliwość dotarcia do grup docelowych. Dzięki odpowiednim narzędziom (patrz możliwości komponentów i statystyki) niemalże od razu widać realne przełożenie tego typu kampanii.

Proszę pamiętać, że e-mail marketing, jest formą aktywnego pozyskiwania klientów, gdyż wymaga on (wcześniejszej) zgody subskrybenta. Na ogół umieszczamy na stronie moduł, który umożliwia subskrypcje. Jednakże to nie wszystko może się bowiem zdarzyć, że w pole to zostanie wpisany „obcy” dla użytkownika adres, aby w ten sposób narazić nas na ewentualne konsekwencje prawne.

Regulacje dotyczące reklamy udostępnianej w drodze elektronicznej zawarte są m.in. w  ustawie z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną, zakazująca przesyłania niezamówionej informacji handlowej. Regulacje ustawowe obowiązują niezależnie od tego, czy odbiorca jest konsumentem (czyt. Janem Kowalskim) czy przedsiębiorcą (czyt. Firmą ABC). Oznacza to, że ten sposób reklamy jest niedopuszczalna bez wcześniejszej zgody odbiorcy.

A jeśli jednak odbiorca zarzuci nam, że wysyłamy mu newsletter (według niego spam) bez jego zgody?  Wtedy udowodnienie otrzymania zgody leży po stronie nadawcy, czyli po naszej. Stosując jedną  z trzech metod – Opt-in, Confirmed Opt-in lub Dobule Opt-in – powinna nam pomóc udowodnieniem naszej legalnej wysyłki wiadomości.

  1. Opt-in – klient wpisuje swój adres e-mail na przygotowanym formularzu i wysyła go do nadawcy newslettera, klikając na przycisk służący do tego celu.
  2. Confirmed Opt-in – odbiorca dodatkowo otrzymuje jeszcze wiadomość e-mail. W jej treści znajduje się link, na który musi kliknąć jeżeli to nie on zamówił newsletter lub nie chce go dłużej otrzymywać.
  3. Double Opt-in – po dodaniu swojego adresu e-mail zainteresowany otrzymuje wiadomość powitalną z prośbą o kliknięcie na określony link. Adres e-mail tej osoby trafi do zbiorczej bazy dopiero wtedy, gdy zastosuje się ona do tej prośby. W ten sposób unika się wykorzystywania adresów e-mail bez zgody odbiorcy. Pod względem prawnym ta metoda wydaje się być najbardziej odpowiednia do zasięgania zgody odbiorcy w sposób, jaki można później udowodnić.

Pamiętajmy, że konsekwencje prawne (kara grzywny – patrz art. 24 ustawy) grożą nam nie tylko w przypadku wysyłania informacji handlowej bez zgody odbiorcy, ale również gdy zignorujemy jego rezygnację z newslettera.  Dlatego nie zapominaj o umieszczeniu i przetestowaniu odpowiedniego linka (tzw. rezygnacyjnego) w każdej wysyłanej wiadomości. Eksperci Trusted Shops przygotowali więc dla właścicieli e-biznesów praktyczny Przewodnik po E-mail Marketingu.

Biuletyn elimu

Wysyłany raz w miesiącu

Nie spamujemy! Zajrzyj do polityki prywatności po więcej informacji