Budując intranetowy serwis firmowy można sięgnąć po różnego typu rozwiązania, gotowe są zarówno typu SaaS, jak i instalowane na firmowym serwerze. Wszystko zależy czego oczekujesz od tego typu oprogramowania. Oto krótkie zestawienie.
yammer.com | Yammer jest platformą służącą do budowy serwisu komunikacyjnego dla firm. Występuje w trzech wersjach cenowych: darmowa (ograniczona funkcjonalność), 3$/mies. za pracownika oraz $5/mies. najbardziej rozbudowana. W ofercie jest także komunikator coś a’la skype. Można łączyć się także za pomocą smartfona. Mimo wielu zalet aplikacja ma też dwie dosyć istotne wady:
1) Brak polskiego języka oraz opcji spolszczenia, także najprawdopodobniej w opcji PRO 2) Dane są trzymane na ich serwerach, zatem mamy to co mamy. |
socialengine.net | Rozbudowana platforma społecznosciowa (komercyjna à $250 + 150 PLN spolszczenie). Bardzo fajna rozwijana od kilku lat, cieszy się dużym powodzeniem w zależności od szablonu może bardzo przypominać Facebooka.
Aktualnie dostępne są dwie wersje 3 i 4. DEMO (v4, eng) : http://www.socialengine.net/examples/live-demos DEMO (v3, pol) : http://team.kacperos.pl/demo/home.php Oczywiście dla 4 też jest PL, ale demo nie jest dostępne chwilowo. Funkcje skryptu: http://www.socialengine.pl/pl/funkcje.html Skrypt do instalacji na naszym serwisie, można dokupić różnego typu dodatki zwiększające funkcjonalność. Domyślnie zaimplementowane są 4 szablony. SE pod wieloma względami przypomina yammer, a raczej na odwrót i sądzę że właśnie nim się inspirowali twórcy Y. |
socialtext.com | Także należy do grupy Enterprice 2.0 , ba nawet się chwalą że to oni w 2001 wynaleźli ten trend. Faktycznie także wiele znanych firm z tego korzysta (DHL, Intel,WB), ale także brak spolszczenia dyskwalifikuje to narzędzie. Cena od $5,000 za rok użytkowania.
Prezentacja à http://www.youtube.com/user/Socialtext |
JomSocial.com | Komponent społecznościowy dla CMS Joomla! rozwijany od 3 lat (komercyjny $99). Oferuje możliwość tworzenia grup tematycznych, zakładania profilów, system poczty wewnętrznej, wydarzenia, łatwa integracja z forum, możliwość komentowania. Za kilka dni pojawi się zintegrowany komunikator wewnętrzny. Podobny do w/w rozwiązań.
Demo (ENG): http://www.jomsocial.com/community.html |
boonex.com | Dolphin Smart Community Builder to opensourcowy (licencja Creative Commons Attribution 3.0 Unported License), napisany w PHP system do tworzenia portali dla społeczności internetowych, przypominających z grubsza serwisy typu myspace.com, grono.net. Użytkownicy systemu Dolphin mogą tworzyć własne grupy i przyłączać się do istniejących. System pozwala na zamieszczanie ogłoszeń dotyczących wydarzeń zachodzących w danej grupie. Każdy może również oznaczać przeglądane treści chmurkami tagów. Jest także wyszukiwarka, działająca w oparciu o ustalone przez nas kryteria. Użytkownik zarejestrowany może zamieścić na niej swój profil, zawierający opisy, artykuły, obrazy, pliki multimedialne etc.
DEMO (eng.): http://www.boonex.com/dolphin/demo/ Profesjonalne spolszczenie można zakupić za około 40 zł. |
Tiki Wiki CMS Groupware
tikiwiki.org |
Jest rozbudowaną wersją MediaWiki zawierającą rozszerzenia już z myślą o organizacjach. Nawet jeden z polskich uniwersytetów korzysta z tego dla swoich celów wewnętrznych.
DEMO (front/admin) : http://php.opensourcecms.com/scripts/details.php?scriptid=63 Zaleta : oprogramowanie w pełni darmowe. Wady, podobnie jak MW. |
mike2.openmethodology.org | omCollab, a dokładniej MIKE2.0 – to bardzo ciekawe połączenie kilku dostępnych na rynku rozwiązań typu: Wiki, WordPressa, phpBB. Ostatnia wersja pochodzi sprzed roku. Z pewnością trzeba było by pogrzebać , ale spolszczyć się da. |
www.egroupware.org | GroupWare jest niekomercyjnym systemem klasy enterprise zawierającym elementy CRM, program do pracy grupowej, moduł zarządzania dokumentami, projekt menadżera i wiele innych.
Pełny opis PL: http://www.psi.wroc.pl/index.php/inne-programy/systemy-crm/egroupware.html Inny opis PL: http://www.mikrozet.pl/pl/oferta/84.html DEMO PL/ANG: http://www.stylite.de/egroupware_demo Wygląda całkiem ciekawie, głównie ze względu na PL oraz dostępne opcje (także obsługa poczty), kontrowersje może budzić ewentualnie wygląd szablonu. Na szczęście zawsze można nieużywane opcje z menu wyłączyć. Minusem jest, że należy się zalogować, aby zobaczyć dowolny news etc. |
Wnioski:
- Tylko część oferowanych rozwiązań ma dostęp do polskiej wersji językowej. A zagraniczne firmy oferujące rozwiązania typu SaaS raczej nie będą zainteresowane w najbliższym czasie interesować się akurat polskim odbiorcom.
- Nikt poważny nie zgodzi się na trzymanie danych firmy w miejscu nad którym nie ma kontroli i nie uzależni się od kaprysów dostawców sieci.
- Większość rozwiązań to niestety platformy hostowane na cudzych serwerach, a koszt zależny jest od liczby użytkowników, wielkości serwera (na pliki) oraz innych czynników.
- Korzystanie z rozwiązań do budowy społeczności mimo niewątpliwych zalet, ma wadę iż może za bardzo przypomina N-K, Facebooka, zatem ludzie zamiast skupić się na pracy, będą tracić czas na oglądanie profili i śledzenie cudzych aktywności. W przypadku N-K, F – jest to korzystne bo taka była i jest idea tego typu narzędzi, zatrzymać usera na jak dłużej w wirtualnej społeczności.
Pawle, do zestawienia dodałbym jeszcze Open Goo (http://www.fengoffice.com/web/). Jak dla mnie ten system wymiata! Ostatnio zacząłem go używać i jestem pod wrażeniem. Może służy bardziej do zarządzania projektami i pracy grupowej (ma też funkcje CRM’a i skrzynki pocztowej) niż budowania społeczności, ale jest prosty, nieduży i niesamowicie funkcjonalny:)