Z uwagi na częste zapytania: „Jak odzyskać uszkodzoną stronę/bazę danych”. Opiszę trzy praktyczne i proste sposoby odzyskania strony w przypadku awarii. Pamiętaj jednak, że w myśl przysłowia, że „z pustego to nawet Salomon nie naleje”, także twoim obowiązkiem jest posiadanie sprawnej kopii. O czym dalej.
„Na blondynkę” – jeśli byłeś(aś) na tyle głupi(a), że z głowy ci wyleciało robienie regularnej kopii zapasowej wtedy trzeba udać „słodką blondynkę” i napisać do administratora hostingu, aby przywrócił ci strone z backupu. Na ogół się to udaje, jednakże niektóre firmy kopię stron klienta robią co prawda codziennie, ale trzymają ją tylko 7 dni, albo co gorsza krótszy odcinek czasu. Na ogół także jest to kopia samej bazy danych, ale jak wiemy to artykuły(treść) najtrudniej jest odzyskać.
„Na greka” – od razu wyjaśnienie, wynika to z tego, że w Grecji powstał komponent Akeeba Backup służący do wykonywania kopii zapasowych. Komponent działa pod Joomla! 1.5, Joomla! 1.6 oraz ostatnia wersja z Joomla! 1.7. Jeśli więc masz pełną kopię możesz czuć się bezpieczny. Pamiętaj, aby zawsze przed instalacją nieznanych ci „cudownych” rozszerzeń kliknąć Zrób kopię. Zakładam, że masz kopię np. pełną, a więc zawierającą zarówno pliki, jak i bazę danych. Jeśli chcesz przywrócić tylko bazę danych wystarczy, że z tej paczki wyodrębnisz sam folder /installation i skopiujesz go na serwer. Zmień nazwę pliku configuration.php w głównym folderze i uruchom stronę. Jeśli zobaczysz nieco inny widok niż zwykły instalator, to powinno cię uspokoić, teraz wpisz znane ci z pliku powyżej dane bazy MySQL i przejdź cały proces importu. Po kilku chwilach twoja strona zacznie działać. Jeśli nie zmieniałeś prefiksu bazy, możesz przywrócić dawny plik configuration.php. Powinno działać. Pamiętaj, że jeśli w międzyczasie instalowałeś jakieś rozszerzenia to ich pliki nadal tam są i jeśli będziesz próbował je instalować ponownie to z pewnością Jooomla będzie krzyczała, że nie może z w/w powodu. Tym samym musisz ręcznie usunąć zbędne folder(y).
Przy okazji, Lazybackup_2.x to niezwykle przydatny dodatek (plugin), który po wpisaniu w konfiguracje adresu e-mail, wysyła on co określony czas kopię bazy danych (spakowaną) na skrzynkę pocztową.
„Na wyjadacza” – to rozwiązanie przyda się wtedy, kiedy masz tylko samą „czystą” bazę danych. Wtedy musisz skorzystać z narzędzia do zarządzania bazami danych np. PHPMyAdmin – w które wyposażone jest większość paneli hostingowych. Logujesz się podając nazwę użytkownika bazy i hasło. Następnie szukasz przycisku Importuj, następnie wskazujesz na plik z bazą i uruchamiasz proces. Ta metoda również powinna zadziałać, pamiętajmy, że nasza baza ma kodowanie UTF-8.
p.s.
Komponent AkeebaBackup – może i wielu osobom służy jako przydatne narzędzie do przenoszenia strony Joomla! z serwera A do serwera B. Po prostu potrzebujesz jeszcze Akeeba Kickstart – aby rozpakować na innym serwerze utworzoną paczkę .JPA lub .ZIP.
Z Lazybeckup radzę uważać, zainstalowałem ten dodatek i byłem bardzo zadowolony że co 48 godzin (na tyle ustawiłem crona) dostaję na maila kopię bazy, do czasu gdy się okazało, że pewnego dnia zamiast strony ukazał się komunikat Bandwith limit access, radzę więc najpierw przeliczyć wielkość bazy, czas wykonywania kopii i swój limit przesyłu. Nie wiem jak nowe wersje dodatku, ale wtedy miał on dodatkowo problem z polskimi znakami w kopii bazy danych.
Dzięki za uwagę.
Witam.
Posiadam akeeba wer. 3.3.b1 ( dziś zrobiłem aktualizację do tej wersji ), lecz pomimo, że nie mam wykluczonych katalogów do backupu, kopia pełnej witryny wynosi 310 Kb ( tylko folder installation ) Na wcześniejszej wersji 3.2.7 pełna kopa witryny wynosiła 35 MB. Gdzie może tkwić błąd ?
Rewelacja, przeniosłem serwis na inny serwer zgodnie z tymi wskazówkami, chylę czoła przed autorem. Dodam tylko, że szukałem sposobu kilka dni i dopiero tu znalazłem pomoc. Dzięki wielkie
Myśle żę najlepszą metodą jest poprostu odpalić Total comandera
skopiować cały katalog z serwaera nr 1 na serwer nr 2.
wejść na phpmyadmin na serwerze nr 1, kliknąć wybraną baze danych -> exportuj. odpalić phpmyadmin na serwerze nr 2 kliknąć importuj-> nasza baza – i z głowy. W przypadku no home gdzie tworzy bazy danych z automatu z nazwą użytkownika należy w plikach naszej strony znaleść plik konfiguracyjny ( domyślnie w katalogu głównym „configuration.php) podmienić nazwe bazy danych nazwe użutkownika i hasło) i tyle:) może i obszernie to wygląda ale tak naprawde są to proste czynności. Sam miałem doświadczenie z Akeebą czy innymi programammi do backupowania i powiem szczerze żę opisany sposób tzw na wyjadacza jest naj mniej skomplikowany:)