serspoTak tytuł ów postu jawnie nawiązuje do tytułu amerykańskiej serii książek poradników. 15 maja ukazała się długo już oczekiwana książka pt “Serwisy społecznościowe. Budowa, administracja i moderacja” – jej autorzy na ponad 300 stronach zawarli liczne informacje i wskazówki niezbędne przy budowie ów serwisu, tworząc tym samym pierwszy tego typu poradnik na rynku polskim. Książka ta z założenia ma na celu m.in. pomóc we wskazaniu odpowiedniego oprogramowania (skryptu) do budowy portalu społecznościowego lub wskazania gotowego rozwiązania online. Jest też pierwszą pozycją na rynku, która omawia zagadnienie MODERACJI na serwisach społecznościowych.

Oczywiście nie sposób było w jednej publikacji streścić i opisach wszystkich zagadnień np. prawnych, czy marketingowych. Myślę jednak że udało się Nam zawrzeć w niej to coś, co spowoduje że na nowo zaiskrzy w Tobie chęć budowy własnego serwisu społecznościowego. Współautor książki Arvind Juneja – to kilku już letni moderator Serwisu GoldenLine i dlatego właśnie jemu zostało powierzone napisanie ostatniego rozdziału tej książki, czyli moderacji. Ostatni fragment książki, czyli “Dodatek A” dotyczący zagadnienia Social shopping miał z założenia wprowadzić Ciebie czytelniku w nowy (przynajmniej w Polsce) kierunek rozwoju jakim podążają twórcy portali społecznościowych we współpracy ze sklepami i/lub dystrybutorami, czy producentami np. odzieży, kosmetyków etc..

Przyznaje, że długi wydawniczy (związany z  m.in. wysokimi cenami druku) spowodował, iż na tą książkę czekaliśmy kilka miesięcy dłużej niż pierwotnie planowano, przez to pewne fragmenty wymagają “aktualizacji” np. w rozdziale o Joomla! polecałem forum Fireboard, a w międzyczasie pojawiło się forum Kunena (stabilna wersja dla J! 1.5) – które jest jego rozwinięciem, po drugie o pewnych zagadnieniach napisałem zbyt krótko lub ogólnie. Ale wiadomo, po fakcie mogę tylko dywagować co bym napisał inaczej. Bardzo się jednak cieszę, że w końcu trafiła na sklepową stronę helion i w ciągu najbliższych tygodni trafi na półki księgarń. Dla mnie napisanie dla Ciebie czytelniku tej książki było wielką frajdą, sam nauczyłem się wiele przy jej pisaniu, wiele informacji posegregowałem. Mam nadzieje, że przyda się Tobie nie tylko jako zbiór porad i licznych informacji np. przy pisaniu pracy dyplomowej, ale także potraktujesz ją jako źródło inspiracji czy zarobkowania. Oczywiście jako uzupełnienie tematyki zalecam gorąco do przeczytania innych książek dotyczących WEB 2.0, które albo są już dostępne w księgarniach np. Groundswell, czyli jak wykorzystać Web 2.0 w twojej firmie, albo te które lada moment ukażą się np. Serwisy społecznościowe. Projektowanie (wyd. Helion).

Szczególnie ta pierwsza mimo, iż niektórym może się wydać drogą (59,90 zł) zawiera kilka jakże cennych wskazówek, szczególnie jeśli zastanawiamy się nad wdrożeniem rozwiązań społecznościowych w naszej firmie lub dla celów B2B. Zresztą jak wskazują autorzy “Ludzie biznesu to też ludzie. Nie ma czegoś takiego jak portal społecznościowy dla firm, nie zamieszczają one też swoich wpisów na blogach. W interakcjach uczestniczą przecież nie firmy, a konkretni ludzie.” Od siebie  dodam, iż zainstalować to jedno, a wdrożyć, udoskonalać, rozwijać i moderować – to już zupełnie coś innego. I myślę, że tym zdaniem mogę podsumować swój wpis.

Biuletyn elimu

Wysyłany raz w miesiącu

Nie spamujemy! Zajrzyj do polityki prywatności po więcej informacji