Praktycznie codziennie czytamy o osobach, które padły ofiarą oszustów internetowych. Często sposób w jaki działają przestępcy nie jest taki oczywisty, bo przecież sklep internetowy z dużą ilością pozytywnych wpisów w mediach społecznościowych FB – jest „godny” zaufania?
Oto kilka praktycznych porad i faktów dotyczących zakupów online – które powinny dać nam do myślenia, że warto unikać tego sklepu:
- Nie jest możliwe, żeby w sklepie wszystko było w cenie 70%-50%-30% ceny początkowej/sugerowanej.
- Prosto z fabryki/magazynu – oznacza na ogół wysyłkę z Chin – to już chyba lepiej sam sobie zamów od sprzedawcy z Aliexpress, GearBest itp.
- Czas oczekiwania 3 tygodnie – jak wyżej czyli sprzedawca zamawia z Chin/Indii etc.
Nie kupuj rzeczy, które nie są w posiadaniu sklepu. - Brak opcji za pobraniem – gdyż sprzedawca nie ma towaru, który mógłby ci wysłać w ciągu 24-48h. Każdy uczciwy sklep ma taką opcje.
- Nazwa domeny sugerująca, że jest to towar oryginalny np. oryginalneobuwie , markowebuty – mi się już zapala lampka! że to jest „orginalcopy”
- Podejrzany adres sklepu – nie istniejąca ulica, adres na Cyprze/tropikalnej wyspie, lokalizacja pod adresem, gdzie jest coś innego np. Mc, KFC, kawiarnia. Użyj Google Maps, Panoramy firm, KRS – aby sprawdzić
- Brak danych o firmie, jest tylko formularz kontaktowy i telefon.
- Brak wpisu lub nieaktywny status w Ewidencji Działalności Gospodarczej.
- Telefon do sklepu nikt nie odbiera mimo wielu prób połączenia w ciągu dnia
- W regulaminie sklepu pojawia się nazwa innej firmy np. znanej księgarni, mimo iż jest to sklep oferujący buty.
- Super pełne zachwytu komentarze pod produktami – jakby pisał je obcokrajowiec, a nie masz krajan nawet z dysleksją.
- Jeśli poprosisz o rozmowę z kierownikiem/właścicielem, a sprzedawca zaczyna coś kręcić.
- Poproś o skan o niezaleganiu opłat do Urzędu Skarbowego oraz ZUS – jeśli sprzedawca zaczyna kombinować, masz sygnał.
- Uwaga! Brak możliwości odebrania towaru osobiście (może, ale nie musi świadczyć o oszustwie).
- Przeczytaj opinie w internecie, nie ograniczaj się do pierwszych 2-3 wyników z Google.
- Opinie dotyczące sklepu z niezależnych serwisów np. z Wykop.pl – już nie raz pomogły wielu osobom uniknąć wpadki.
Fakty i mity dotyczące e-sklepów:
- Dzisiaj praktycznie każdy może założyć sobie własny, dobrze wyglądający sklep internetowy w jeden dzień.
- Zakup, korzystanie przez sklep z HTTP niczego nie gwarantuje (niestety)
- Właściciel konta na FB decyduje, które komentarze chce zachować, a które z jakiś powodów są dla niego niewygodne. Czyli jednym słowem – może i kasuje.
- Bez problemu można kupić polubienia oraz komentarze na FB, G+ – w większości są to konta fałszywe.
- Właściciel sklepu może nie tylko odpowiadać, ale i kasować negatywne komentarze z serwisów, gdzie klienci mogą oceniać sklep/towar.
Metody, aby uratować wpłacone pieniądze:
- Wykorzystaj procedurę Charge–Back – taką możliwość oferuje nam bank, który wydał nam kartę płatniczą, czyli obciążenie zwrotne.
- Jeśli zapłaciłeś PayPal’em – załóż spór, duża szansa że odzyskasz pieniądze.
- Jeśli minęły więcej niż 3 tyg. a towaru nadal nie ma, a telefon sklepu nadal pozostaje głuchy – zgłoś sprawę na Policję
Sklep widmo, fikcyjny, oszustwo, firma kogucik, słup
Oto kilka tegorocznych (2017) złodziejskich sklepów*:
- i-kokoszka.pl
- psp-co.pl
- gp-label.pl
- allnet24.pl
- mattersson.pl
- macronom.pl
- sontel.pl
- agologic.pl
- altica.pl
- kuzniewski.pl – na skraju bankructwa, nie realizują zamówień, problemy ze zwrotem wpłat
Procedura prawie zawsze ta sama, kuszące ceny, naleganie na szybką płatność bez opcji pobrania. Czasami komputerowy głos w słuchawce telefonu. Dziwne tłumaczenia sprzedawcy z uwagi na opóźnienia w wysyłce np. choroba, problemy z hurtownią, że czekają na towar. Następnie brak kontaktu, a ostatecznie po 2-6 tyg. nadal BRAK TOWARU.
Dobry pomysł z tym obciążeniem zwrotnym, dziekuje za sugestię. Wiele osób jednak nie zabezpiecza sie wystarczająco. W takiej sytuacji potrzebna jest oficjalna ścieżka a czasami nawet sąd. Tu opisane są kolejne kroki jeśli oszukał nas e-sklep: https://www.prawo-cywilne.info/niedostarczenie-zamowionego-oplaconego-towaru-368-c.html