Praktycznie codziennie czytamy o osobach, które padły ofiarą oszustów internetowych. Często sposób w jaki działają przestępcy nie jest taki oczywisty, bo przecież sklep internetowy z dużą ilością pozytywnych wpisów w mediach społecznościowych FB – jest „godny” zaufania?

Oto kilka praktycznych porad i faktów dotyczących zakupów online – które powinny dać nam do myślenia, że warto unikać tego sklepu:

  1. Nie jest możliwe, żeby w sklepie wszystko było w cenie 70%-50%-30% ceny początkowej/sugerowanej.
  2. Prosto z fabryki/magazynu – oznacza na ogół wysyłkę z Chin – to już chyba lepiej sam sobie zamów od sprzedawcy z Aliexpress, GearBest itp.
  3. Czas oczekiwania 3 tygodnie – jak wyżej czyli sprzedawca zamawia z Chin/Indii etc.
    Nie kupuj rzeczy, które nie są w posiadaniu sklepu.
  4. Brak opcji za pobraniem – gdyż sprzedawca nie ma towaru, który mógłby ci wysłać w ciągu 24-48h. Każdy uczciwy sklep ma taką opcje.
  5. Nazwa domeny sugerująca, że jest to towar oryginalny np. oryginalneobuwie , markowebuty – mi się już zapala lampka! że to jest „orginalcopy”
  6. Podejrzany adres sklepu – nie istniejąca ulica, adres na Cyprze/tropikalnej wyspie, lokalizacja pod adresem, gdzie jest coś innego np. Mc, KFC, kawiarnia. Użyj Google Maps, Panoramy firm, KRS – aby sprawdzić
  7. Brak danych o firmie, jest tylko formularz kontaktowy i telefon.
  8. Brak wpisu lub nieaktywny status w Ewidencji Działalności Gospodarczej.
  9. Telefon do sklepu nikt nie odbiera mimo wielu prób połączenia w ciągu dnia
  10. W regulaminie sklepu pojawia się nazwa innej firmy np. znanej księgarni, mimo iż jest to sklep oferujący buty.
  11. Super pełne zachwytu komentarze pod produktami –  jakby pisał je obcokrajowiec, a nie masz krajan nawet z dysleksją.
  12. Jeśli poprosisz o rozmowę z kierownikiem/właścicielem, a sprzedawca zaczyna coś kręcić.
  13. Poproś o skan o niezaleganiu opłat do Urzędu Skarbowego oraz ZUS – jeśli sprzedawca zaczyna kombinować, masz sygnał.
  14. Uwaga! Brak możliwości odebrania towaru osobiście (może, ale nie musi świadczyć o oszustwie).
  15. Przeczytaj opinie w internecie, nie ograniczaj się do pierwszych 2-3 wyników z Google.
  16. Opinie dotyczące sklepu z niezależnych serwisów np. z Wykop.pl – już nie raz pomogły wielu osobom uniknąć wpadki.

Fakty i mity dotyczące e-sklepów:

  1. Dzisiaj praktycznie każdy może założyć sobie własny, dobrze wyglądający sklep internetowy w jeden dzień.
  2. Zakup, korzystanie przez sklep z HTTP niczego nie gwarantuje (niestety)
  3. Właściciel konta na FB decyduje, które komentarze chce zachować, a które z jakiś powodów są dla niego niewygodne. Czyli jednym słowem – może i kasuje.
  4. Bez problemu można kupić polubienia oraz komentarze na FB, G+  – w większości są to konta fałszywe.
  5. Właściciel sklepu może nie tylko odpowiadać, ale i kasować negatywne komentarze z serwisów, gdzie klienci mogą oceniać sklep/towar.

Metody, aby uratować wpłacone pieniądze:

  1. Wykorzystaj procedurę ChargeBack – taką możliwość oferuje nam bank, który wydał nam kartę płatniczą, czyli obciążenie zwrotne.
  2. Jeśli zapłaciłeś PayPal’em – załóż spór, duża szansa że odzyskasz pieniądze.
  3. Jeśli minęły więcej niż 3 tyg. a towaru nadal nie ma, a telefon sklepu nadal pozostaje głuchy – zgłoś sprawę na Policję

Sklep widmo, fikcyjny, oszustwo, firma kogucik, słup

Oto kilka tegorocznych (2017) złodziejskich sklepów*:

  • i-kokoszka.pl
  • psp-co.pl
  • gp-label.pl
  • allnet24.pl
  • mattersson.pl
  • macronom.pl
  • sontel.pl
  • agologic.pl
  • altica.pl
  • kuzniewski.pl – na skraju bankructwa, nie realizują zamówień, problemy ze zwrotem wpłat

Procedura prawie zawsze ta sama, kuszące ceny, naleganie na szybką płatność bez opcji pobrania. Czasami komputerowy głos w słuchawce telefonu. Dziwne tłumaczenia sprzedawcy z uwagi na opóźnienia w wysyłce np. choroba, problemy z hurtownią, że czekają na towar. Następnie brak kontaktu, a ostatecznie po 2-6 tyg. nadal BRAK TOWARU.

Biuletyn elimu

Wysyłany raz w miesiącu

Nie spamujemy! Zajrzyj do polityki prywatności po więcej informacji