Kiedy ostatnio robiłem aż dwie wersje mobilne stron wykonanych na Joomla 1.5 uświadomiłem właścicielom tych CMS, że moja praca nie polega tylko na zainstalowaniu mobilnego szablonu i „detektora” urządzeń mobilnych. To coś więcej. Zmienia się bowiem koncepcja, punkt widzenia, jakby to można było realnie ująć. Nie mamy bowiem do czynienia z 19, czy 21 calowym ekranem, a dysponujemy tylko obszarem wielkości dłoni. W takim środowisku „ozdobniki” graficzne szablonu praktycznie ograniczają się do logotypu, a i ten musi pełnić funkcje odnośnika.

W pierwszej kolejności należało przeanalizować całą zawartość strony internetowej i odpowiedzieć na proste wydawało się pytania:

  • Jakie treści (artykuły & menu) są istotne? A z jakich można zrezygnować?
  • Czy dla wersji mobilnej należy coś dopisać / zmodyfikować bieżącą treść?
  • Jakie moduły oraz/lub komponenty są  zbędne? A jakie można zaproponować w zamian?
  • Czy tworząc – dodając nowe artykuły należy coś zmienić?

Okazało się, że wymogi mobilności zmusiły do radykalnych cięć i przesunięć. A w jednym z przypadków strona mobilna prezentuje tylko ~50% desktopowej wersji strony. Co jednak wyszło wszystkim na dobre. A aktualna witryna mobilna przedstawia tylko te treści, które są mu niezbędne, a więc odpowiada na jego realne potrzeby.

Ponadto strona mobilna, a dokładniej jej szablon w pełni wykorzystuje możliwości jakie daje CSS3 i częściowo HTML5, z tej prostej przyczyny, że na komórkach nie ma IE. Oczywiście sporo czasu pochłonęły testy na smartphonach (HTC, iPad, Samsung) bowiem żaden emulator na PC nie odda w pełni realnej interakcji. Pamiętając, ze użyteczność mobilnej strony internetowej jest miarą, z jaką użytkownik korzysta z danej witryny za pośrednictwem swojego urządzenia mobilnego. Ponieważ użytkownik smartphona odwiedza wersje mobilną (taka jest mu automatycznie serwowana) w określonym celu (np. znalezienie danych kontaktowych, przegląd newsów), twoim zdaniem jest umożliwienie możliwie szybkiego osiągnięcia tego celu. Stąd też mobilna wersja Joomla lub innego CMS powinna zawierać tylko te funkcje naprawdę potrzebne użytkownikom mobilnym. Dodatkowo warto zaopatrzyć stronę w przełącznik do tradycyjnej wersji strony.

Dla Joomla 1.5, jak i   Joomla 2.5 jest kilka mobilnych rozszerzeń (Jtouch, Mobilebot oraz ewentualnie dużo starszy Kuneri MobileJoomla), które można polecić, wszystko zależy jednak od czasu jakim dysponujesz na ich konfiguracje (oraz modyfikacje) oraz budżetem, bowiem ładne szablony mobilne są już dostępnie tylko odpłatnie. W przypadku Joomla 3.0 kwestia dostosowania do urządzeń o niewielkich ekranach, zostanie już zaimplementowana, co powinno ułatwić twórcom stron przygotowanie i korzystanie z wersji mobilnej. Ponieważ Joomla 3 wykorzystuje Bootstrap , aby zapewnić internautom front, a administratorom „mobile-friendly” zaplecze. Upraszczając, Bootstrap to zestaw bibliotek CSS wyróżnia go   szeregu podobnych rozwiązań jego architektura. Ten framework od Twittera powstał w oparciu o elastyczny pre-procesor LESS.

Biuletyn elimu

Wysyłany raz w miesiącu

Nie spamujemy! Zajrzyj do polityki prywatności po więcej informacji