Refleksja nad komentarzem

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Czytając recenzje na temat swojej najnowszej książki „Joomla! Budowa i modyfikacja szablonów” natknąłem się na „zarzut”, iż nie uczy ona „samodzielnego tworzenia template”. Faktycznie, nie jest to książka dla osób, które nie znają podstaw tworzenia szablonów w HTML+CSS! Podkreśliłem to jednak, gdzieś w tekście. Jednakże żadna książka czy kurs DVD nie nauczy cię projektowania szablonu dla klientów, tego musisz nauczyć się sam w drodze ćwiczeń, praktyki. Podręcznik wskaże ci jednak podstawy, nauczy niezbędnej teorii, ale resztę wiedzy musisz posiąść sam.  Przeglądając książki zagranicznych autorów widziałem w nich setki przykładów cudzych stron, jak zrobić to i tamto, ale KAŻDY PROJEKT JEST INNY. Nie da się wskazać jednego słusznego kierunku. Ty dostajesz zestaw klocków (informacji), a co z nią zrobisz zależy tylko od Ciebie. Poza tym książki o CSS piszą inni autorzy, ja tylko wspominam o niektórych zagadnieniach.

Niniejsza książka podpowie ci za to jak, z zaprojektowanego i na ogół wykonanego szablonu HTML+CSS wykonać samodzielnie szablon współpracujący z Joomla! 1.5.

Nie mówię, że napisana przeze mnie książka jest idealna. Z perspektywy czasu uważam bez ogródek, że rozdział 3 mógłby być obszerniejszy. Spotkałem się jednak z opinią, że nie można, a więc na ogół nie da się wszystkiego napisać, ubrać w słowa, czy nawet w zrzuty ekranu. Cos w tym jest. Dziękuje jednak i za te słowa krytyki, które padają.

Choć z kilkoma kwestiami się nie zgodzę, jak np. w kwestii zbędności typografii (rozdz 4). Na co dzień współpracuje z grafikami, więc wiem że to właśnie typografia odgrywa kluczową rolę w prezentacji treści oraz kreowaniu przekazu. Także o zbędności rozdziału prawnego, panie i panowie nie żyjemy w próżni prawnej, stąd chcesz to czytasz, nie, to kartkujesz dalej. Jeśli uważasz, że cała książka jest do d… wystawiasz na allegro i mało tracisz. Ogólnie będąc autorem też można się załamać czytając opinie ludzi, którzy kupują w ciemno nie czytając ze zrozumieniem spisu treści.