Warszat auto-moto lub serwis komputerowy – jaki wybrać komponent dla Joomla?

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

seriws komputerowy joomla komponentTo co dla naszego klienta wydaje się być oczywiste dla nas niekoniecznie zawsze tak bywa, czyli rozterki jaki komponent wybrać. O ile wybór szablonu, czy wklejenie treści lub jej stworzenie na potrzeby strony internetowej dla warsztatu samochodowego lub serwisu komputerowego wydaje się być łatwe – to wybór komponentu do zarządzania zleceniami: serwis <-> klient, już niekoniecznie. Ale wróćmy do oczekiwań właściciela tego typu firmy. Wydają się one bowiem proste i działają na podstawie jednego schematu.

Przychodzi – przyjeżdża klient z rzeczą do naprawy lub do regeneracji, czyszczenia etc. pracownik serwisu przyjmuje zlecenie i od razu zakłada mu konto w systemie, w naszym przypadku tworzy użytkownika w Joomla. Następnie określa do kiedy wykona ów zlecenie – ustalając na jakiś dzień, opisuje co należy zrobić.

Klient zaś zadowolony wraca do domu i w swojej skrzynce pocztowej widzi dane do zalogowania. I teraz nie musi dzwonić, aby sprawdzić jaki jest status zlecenia. Po prostu wchodzi na stronę www firmy, loguje się i może sprawdzić, co pracownik serwisu już zrobił czyli np. Sprawdzenie stanu ogólnego, które miało miejsce dziś o godzinie 12. I tak logując się każdego dnia widzi, co zostało zrobione, czy aby nie wymagane są dodatkowe koszty tytułem zakupu wiatraczka, chłodnicy etc. Telefon jest zbędny 🙂

Na zakończenie komunikat od serwisanta: sprzęt (auto, komputer, telewizor) naprawiony można odebrać, koszt naprawy bez zmian, czyli zgodnie z cennikiem. Do tego ewentualnie pracownik może wygenerować raport lub coś na wzór faktury. Proste prawda, tylko jaki komponent wykorzystać ?

 Co ciekawe nie szukałem długo, odrzuciłem na wstępie wszystkie rozszerzenia, które służą do rezerwacji, bo tu o tym mowy nie ma i skupiłem się na tych do prowadzenia projektów i współpracy z klientem – mój wybór padł na włoski komponent Tracktime Pro. Do tej pory sporadycznie używałem tylko wersji Free, czyli darmowej – ale dopiero wersja płatna Pro – 25 euro plus podatek (co daje koszt około 30 euro) – umożliwia dostęp od frontu, czyli aby klient miał dostęp do informacji przeznaczoncyh tylko dla niego po zalogowaniu. Uwaga, komponent wymaga PHP  w wersji 5.3 lub nowszy, jeśli twój hosting nadal tkwi w roku 2011 wraz z PHP 5.2 – czas na zmianę firmy hostingowej, albo po prostu nie skorzystasz z tego i wielu innych rozszerzeń.

Wracając do meritum, komponent Tracktime Pro – przeznaczony jest do współpracy z Joomla 2.5, czy pojawi się wersja dla Joomla! 3.x – nie wiem, nie byłem nią zainteresowany. Został on stworzony głównie z myślą o freelancerach lub firmach, które tworzą strony www lub je modernizują, a potrzebują narzędzia za pomocą którego ich klienci będą mogli śledzić postępy i rosnące koszty. Zatem do „moich” potrzeb było to aż zanadto – o ile tłumaczenie to proces, który można zrobić dwutorowo: albo ściśle z potrzebami konkretnego projektu, albo ogólnie, czyli tak jak by sobie tego życzył producent rozszerzenia – wybrałem opcje drugą, zatem projekty – stały się Zleceniami. A nazwa domeny -> modelem urządzenia. Ponieważ komponent jest za bardzo rozbudowany – co mogłoby wywyołać zbędne pytania klienta, a do czego mi ta zakładka z danymi FTP – postanowiłem pousuwać zbędne elementy. Niestety za pomocą CSS tego zrobić nie można było – zatem sięgnąłem po nożyczki i w kodzie widoków. Poniżej widok (przed cięciem) – to co widzi klient. Jak widać pewne pola są w tym widoku kompletnie niepotrzebne i mogą tylko zaciemniać obraz całości.

warszat-serwis-joomla-komponet

Co jednak ciekawe, takie rozwiązanie (użyty komponent) zachęca do dalszej wpółpracy, kiedy klient (nie tylko osoba prywatna, ale tez inna firma) ma swój panel i może prześledzić wszystkie swoje naprawy – np. kiedy oddaje laptopy do czyszczenia. Przy okazji zalecam tą czynność co 2 lata, dzięki temu komputer pracuje cicho, stabilnie bo się nie grzeje w dużej ilości kurzu, którą zassał podczas pracy.

Wracając do pracy z komponentem, oprócz możliwości w/w pracy, potrafi też wystawiać „Faktury” i raporty oraz ma taki wewnętrzy kalendarz, który może zostać wykorzystany aby zapisać sobie kiedy np. dokupić nowe części zamienne, albo kiedy serwisant Adaś idzie na urlop etc.

Tymczasem wracam do wycinania zbędnych elementów :), potem instrukcja obsługi  – bowiem PL (spolszczenie) już mam.

  • AK.

    Z żalem stwierdzam, że Joomla (wciąż) bez wbudowanego CCK staje się dinozaurem. W większości zastosowań zaczyna ją wyprzedzać WordPress z jego Custom Content Types… a szkoda. Przecież zarządzanie klientami, dodatkowe pola różnych typów, statusy, to powinno być dostępne „out of the box”…

  • Elas

    Wydaje się być ciekawe. Jak idą prace nad tłumaczeniem?